Stan prawny na: 14.01.2025 r.
WYBRANE ZMIANY PODATKOWE – 2025
Szanowni Państwo,
poniżej prezentujemy wybrane zmiany podatkowe, zmiany kadrowo-płacowe
i z zakresu rozliczeń z ZUS, które obowiązują od dnia 01.01.2025 r. lub które mają wejść w życie w trakcie bieżącego roku.
PIT ORAZ PPE – METODA KASOWA
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczęli albo rozpoczną prowadzenie działalności gospodarczej w roku 2025 będą mogli rozliczać się z zastosowaniem metody kasowej. Aby móc skorzystać z tego rozwiązania niezbędne będzie złożenie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczęto działalności stosownego oświadczenia (jeśli działalność zostanie zarejestrowana w grudniu, termin złożenia oświadczenia upłynie z dniem 31 grudnia). Oświadczenie należy złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres miejsca zamieszkania, który przedsiębiorca zadeklarował we wniosku złożonym do CEIDG.
Z takiego rozwiązania skorzysta również przedsiębiorca kontynuujący w roku 2025 działalność, przy czym będzie on musiał spełnić następujące warunki:
- przychody przedsiębiorcy z prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej
w roku bezpośrednio poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły kwoty
1 000 000,00 zł (w przypadku przedsiębiorstwa w spadku w przychodach uwzględnia się również przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przez zmarłego przedsiębiorcę); - w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą przedsiębiorca nie prowadzi ksiąg rachunkowych;
- do dnia 20.02.2025 r. przedsiębiorca złoży oświadczenie, o którym mowa powyżej.
W przypadku przedsiębiorców kontynuujących działalność, prawo do skorzystania
z metody kasowej będą mieli przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych (skala podatkowa), z zastosowaniem podatku liniowego (19%) oraz ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z kasowego PIT nie mogą skorzystać przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej, spółki jawnej albo spółki partnerskiej.
Wybór metody kasowej oznacza konieczność stosowania jej przez cały rok podatkowy. Będzie ona obowiązywała również w latach kolejnych, o ile przedsiębiorca nie zawiadomi urzędu skarbowego o rezygnacji z niej.
Kasowy PIT da przedsiębiorcy możliwość uregulowania podatku dochodowego dopiero
w momencie otrzymania od kontrahenta (innego przedsiębiorcy) zapłaty (lub jej części) za wystawioną fakturę. Za datę powstania przychodu zostanie zatem uznana data otrzymania należności, jednak nie późniejsza niż dzień, w którym upływają 2 lata od dnia wystawienia faktury albo dzień likwidacji działalności gospodarczej (po upływie ostatecznego terminu przewidzianego na uregulowanie należności przedsiębiorca będzie zobligowany rozpoznać przychód, nawet jeśli jego kontrahent nadal nie dokonał zapłaty za fakturę).
Metody kasowej nie będzie można zastosować do przychodów:
- z transakcji z podmiotami powiązanymi, w tym ze spółką, w której przedsiębiorca posiada minimum 5% udziałów;
- z transakcji z podmiotem, którym ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w tzw. raju podatkowym;
- z tytułu zbycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych.
Wybór metody kasowej ma zastosowanie również kosztów[1] ponoszonych przez przedsiębiorcę. Oznacza to, że dopóki przedsiębiorca nie opłaci faktury zakupowej, nie będzie mógł zaliczyć jej do kosztów uzyskania przychodu. Wyjątkiem będzie zakup środków trwałych, do których metoda kasowego w ogóle nie ma zastosowania.
!!! UWAGA!!! Ci z Państwa, którzy zdecydują się na wybór metody kasowej, będą zobowiązani do przekazywania nam wyciągów bankowych (ewentualnie pokwitowań przyjęcia gotówki) wraz z dokumentacją rachunkowo-księgową za dany miesiąc.
Ponadto uprzejmie informujemy, że obsługa podmiotu, którego księgowość prowadzona jest z uwzględnieniem metody kasowej wymaga większych nakładów pracy. Wobec tego wybór metody kasowej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych/ ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może wpłynąć na zmianę warunków współpracy.
SKŁADKA ZDROWOTNA
Minimalna składka zdrowotna
Od dnia 01.01.2025 r. obniżono wysokości minimalnej podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacanej przez przedsiębiorców opodatkowanych według skali podatkowej lub podatkiem liniowym. W przypadku takich przedsiębiorców miesięczna podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 75% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego –
w roku 2025 jest to kwota 314,96 zł. Składkę w takiej wysokości będzie płacił przedsiębiorca, który w okresie rozliczeniowym, na podstawie którego wyliczana jest składka, poniósł stratę lub nie odnotował żadnych przychodów ani kosztów mając status aktywnego przedsiębiorcy (tzn. nie zgłosił formalnie zawieszenia działalności gospodarczej).
Z uwagi na fakt, że rok składkowy dla przedsiębiorców rozliczających się
z zastosowaniem skali podatkowej lub podatku liniowego zaczyna się z dniem 1 lutego, nowe zasady dotyczące minimalnej składki zdrowotnej w rzeczywistości znajdą zastosowanie od lutego br.
Metoda kasowa PIT a ustalanie podstawy wymiaru składki w okresie zawieszenia działalności gospodarczej
Od 01.01.2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, którzy wybrali metodę kasową rozliczania przychodów są zobowiązani uwzględniać dla celów ustalania wysokości przychodu/dochodu, na podstawie którego określana jest podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, również osiągnięte przychody i poniesione koszty uzyskania w okresie zawieszenia działalności gospodarczej (może bowiem zdarzyć się tak, że w okresie zawieszenia przedsiębiorca otrzyma płatność za fakturę wystawioną przed okresem zawieszenia albo ureguluje płatność za fakturę zakupową, którą otrzymał przed rozpoczęciem tego okresu).
Sprzedaż środków trwałych a podstawa wymiaru składki zdrowotnej
Przedsiębiorcy od 01.01.2025 r. mogą nie uwzględniać przychodu z odpłatnego zbycia składników majątku będących środkami trwałymi oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi przy ustalaniu podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne. Rozwiązanie to dotyczy środków trwałych zbywanych po 31.12.2024 r. i jest dobrowolne. Skorzystanie z niego nie wymaga zawiadamiania ZUS, ponieważ jest uznawane za wybierane domyślnie przez przedsiębiorcę. (decyzja odwrotna będzie natomiast wymagała przekazania stosownej informacji przy składaniu do ZUS rocznego rozliczenia składki zdrowotnej).
Nieuwzględnianie na potrzeby obliczenia składki zdrowotnej przychodów ze sprzedaży środka trwałego będzie równoznaczne z brakiem możliwości uwzględniania w kosztach podatkowych niezamortyzowanej części wydatków poniesionych na zakup tego środka trwałego (dotyczy to podatników rozliczających się z zastosowaniem skali podatkowej lub podatku liniowego). Wobec tego transakcja z jednej strony nie zwiększy przychodów, z drugiej natomiast nie będzie miała wpływu na koszty i nie wpłynie na kwotę dochodu ustalaną na potrzeby wyliczenia kwoty składki zdrowotnej za dany okres rozliczeniowy. Ponadto, w przypadku zbycia niezamortyzowanych w pełni
(w znacznej części) środków trwałych, skorzystanie z wyżej opisanego rozwiązania może przynieść niekorzystny efekt w postaci podwyższonego podatku dochodowego.
Dla przedsiębiorców, którzy wybrali ryczałt, przychody ze zbycia środków trwałych są wyłączone z limitów przychodów warunkujących wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Limit odliczenia zapłaconych składek zdrowotnych od podatku lub zaliczenia zapłaconych składek zdrowotnych do KUP
W roku 2025 przedsiębiorcy rozliczający się z zastosowaniem podatku liniowego będą mogli uznać za koszty uzyskania przychodu lub odliczyć od dochodu zapłacone składki zdrowotne w łącznej kwocie 12.900,00 zł.
WAKACJE SKŁADKOWE 2025
W roku 2025 przedsiębiorca po spełnieniu takich samych warunków, jakie obowiązywały w roku 2024, będzie mógł skorzystać w jednym, wybranym przez siebie miesiącu kalendarzowym z tzw. wakacji składkowych.
Wniosek ten przedsiębiorca będzie mógł złożyć przy naszej pomocy, przy czym:
- będzie wiązało się to z dodatkową opłatą w kwocie 50,00zł;
- przedsiębiorca będzie zobligowany podpisać przygotowany i udostępniony mu wniosek swoim profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym.
Uprzejmie informujemy, że usługa ta będzie dostępna od dnia 01.02.br., zatem po raz pierwszy będzie można z niej skorzystać, jeśli wniosek o wakacje składowe będzie dotyczył marca br.
W przypadku złożenia przez przedsiębiorcę wniosku samodzielnie, prosimy
o przekazanie nam niezwłocznie informacji o tym. Z uwagi na fakt, że złożenie wniosku o wakacje składkowe pociąga za sobą konieczność dopełnienia dalszych formalności,
w tym złożenia stosownej deklaracji, także w tym przypadku naliczymy opłatę dodatkową w kwocie 50,00 zł.
PŁACA MINIMALNA
W roku 2025 wysokość płacy minimalnej to 4.666,00 zł brutto.
PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI
Z dniem 01.01.2025 r. zmieniły się definicje budynków i budowli oraz wysokość maksymalnych stawek podatku w odniesieniu do poszczególnych rodzajów nieruchomości, które są podstawą do określenia przez odpowiednie organy miast
i gmin stawek obowiązujących na terenie danego miasta i gminy[2]. Wobec tego niezbędne będzie zweryfikowanie posiadanych nieruchomości tak, by można było poprawnie zaklasyfikować je zgodnie z nowymi definicjami i prawidłowo przygotować deklarację DN-1.
Z uwagi na zakres wprowadzonych zmian w roku 2025, wyjątkowo, deklarację na podatek od nieruchomości będzie można złożyć do 31.03.2025 r. Aby skorzystać
z takiego rozwiązania, należy spełnić następujące warunki:
- złożyć stosowne oświadczenie do właściwego organu podatkowego do dnia 31.01.2025 r.;
- wpłacić na rachunek właściwej gminy (właściwego miasta) miesięczne raty podatku od nieruchomości za styczeń, luty i marzec. Ich wysokość powinna odpowiadać średniej miesięcznej kwocie podatku należnego za rok 2024. Podatek za pierwsze 3 miesiące roku 2025 należy wpłacić w terminach: za styczeń – do 31.01.br.; za luty – do 15.02.br.; za marzec – do 15.03.br.
CIT – PODATEK MINIMALNY
Po raz wystąpi obowiązek zapłaty minimalnego podatku dochodowego. Za rok 2024 podatek minimalny w terminie do dnia 31.03.2025 r. będą musieli zapłacić podatnicy CIT, którzy:
- ponieśli stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
- osiągnęli udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.
Podatkiem minimalnym nie będzie jednak objęty ten podmiot, który pomimo spełnienia jednej z wyżej wymienionych przesłanek, jest jednocześnie podmiotem[3],:
- który rozpoczął działalność w roku podatkowym oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym;
- który w roku podatkowym uzyskał przychody niższe o co najmniej 30%
w stosunku do przychodów uzyskanych w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym ten rok podatkowy; - który jest tzw. małym podatnikiem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
- który został postawiony w stan upadłości, likwidacji lub został objęty postępowaniem restrukturyzacyjnym;
- którego udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli podatnik nie posiada bezpośrednio lub pośrednio więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki lub ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Stawka podatku minimalnego to 10%.
Podstawa opodatkowania ustalana będzie w oparciu o jeden z wybranych przez podatnika wariantów:
- uproszczony – podstawa opodatkowania to 3% przychodu lub
- podstawowy – podstawa opodatkowania to suma:
- 1,5% wartości przychodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych osiągniętych przez podatnika w roku podatkowym;
- poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych kosztów finansowania dłużnego (np. odsetki od zaciągniętej pożyczki), w takiej części, w jakiej koszty te przewyższają kwotę obliczoną według wzoru określonego
w art. 24 ca ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: - kosztów poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych, w tym m. in. koszty usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli,
w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają
o 3 000.000,00 zł kwotę obliczoną według wzoru określonego w art. 24 ca
ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
PROCEDURA VAT SME
Od 01.01.2025 r. w całej Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy ułatwiające małym i średnim firmom rozliczanie VAT, szczególnie jeśli działają one w więcej niż jednym państwie. Procedura SME (Small Medium-sized Enterprise) umożliwia korzystanie ze zwolnienia z VAT nie tylko w kraju, gdzie firma ma siedzibę, ale także
w innych państwach członkowskich UE.
Procedura SME pozwala firmom korzystać ze zwolnienia z VAT w różnych krajach UE (tj. nierejestrowania się w danym państwie członkowskim) pod warunkiem spełnienia następujących warunków:
- limit obrotu w całej UE – firma nie może przekroczyć rocznego obrotu na poziomie 100 tys. euro[4] (bez VAT) na terenie całej Unii Europejskiej w bieżącym
i poprzednim roku podatkowym; - limit obrotu w konkretnym kraju – w każdym państwie członkowskim, gdzie firma chce korzystać ze zwolnienia z VAT, jej obrót musi być niższy niż lokalny limit obowiązujący w tym kraju (w Polsce jest to kwota 200.000,00 zł);
- nieprowadzenie sprzedaży towarów/ usług, które są wyłączone z limitu,
o którym mowa w pkt 2 (dla przykładu w Polsce z limitu wyłączone są towary
i usługi wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług); - uzyskanie specjalnego numeru identyfikacyjnego z oznaczeniem EX – aby go otrzymać, trzeba złożyć w Polsce specjalne powiadomienie do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. W dokumencie trzeba będzie podać m.in. dane firmy, kraje, w których chce się korzystać ze zwolnienia, oraz wysokość obrotu w UE. Czas oczekiwania na numer wynosi około 35 dni roboczych, ale w przypadku dodatkowych kontroli procedura może się wydłużyć.
W roku 2025 r. wyłączone z procedury będą Hiszpania oraz Irlandia Północna.
Przepisy państw członkowskich UE obowiązujące w zakresie zwolnień z VAT w ramach procedury szczególnej SME można znaleźć na stronie Komisji Europejskiej – https://sme-vat-rules.ec.europa.eu/national-vat-rules_en?prefLang=pl?prefLang=pl
OBOWIĄZEK INTEGRACJI KAS FISKALNYCH Z TERMINALAMI PŁATNICZYMI
Od dnia 01.04.2025 r.przedsiębiorcy, którzy prowadzą lub będą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, będą musieli posiadać kasy dostosowane do współpracy z terminalami płatniczymi, aby umożliwić klientom płatności elektroniczne. Nie jest jednak wykluczone, że Ministerstwo Finansów wycofa się wprowadzenia tego obowiązku.
ZMIANA LIMITU OBLIGUJĄCEGO DO PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH
Z dniem 01.01.2025 r. podwyższony został limit obligujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Dotyczy on osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie
z ustawą z dnia 05.07.2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.
Wyżej wymienione podmioty są zobligowane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500.000,00 euro
(10 711.500,00 zł[5]). Przy ustaleniu limitu nie uwzględnia się obecnie przychodów
z operacji finansowych.
ZMIANA DEFINICJI JEDNOSTKI MIKRO ORAZ MAŁEJ I SPOSOBU NABYWANIA TEGO STATUSU
Zgodnie z nowymi zasadami status jednostki mikro lub małej jest uzyskiwany przez jednostki automatycznie, jeśli spełnią one wymogi określone w art. 3 ust. 1 pkt 1a i 1b ustawy o rachunkowości (dalej „ustawa”). Decyzja odpowiedniego organu danego podmiotu nie będzie miała znaczenia tak, jak było to dotychczas. Kryteria uznania jednostki za jednostkę mikro lub małą będą takie same dla wszystkich typów podmiotów, bez względu na ich formę organizacyjno-prawną.
Aby uzyskać status jednostki mikro/małej konieczne będzie nieprzekraczanie progów wielkościowych, o których mowa w ustawie, przez dwa kolejne, pełne lata obrotowe określone dla danego podmiotu. Wymóg ten nie dotyczy jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych. Utrata statusu jednostki mikro/małej wiązać się będzie z tym, że jednostka przez dwa lata przekroczyła progi.
Kryteria uznania za jednostkę mikro
1) 2.000.000 zł – suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego;
2) 4 000.000 zł – przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
3) 10 osób – średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty.
Podmiot musi przekroczyć minimum 2 z 3 wyżej wymienionych limitów, aby utracić status.
Kryteria uznania za jednostkę małą
1) 33.000.000 zł – suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego;
2) 66.000.000 zł – przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy;
3) 50 osób – średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty.
Podmiot musi przekroczyć minimum 2 z 3 wyżej wymienionych limitów, aby utracić status.
ZWOLNIENIE PODMIOTWE W ZAKRESIE VAT
Od dnia 01.01.2025 r. nastąpiła zmiana katalogu przychodów z sprzedaży, które nie są uwzględniane przy obliczaniu limitu 200.000,00 zł uprawniającego podmiot prowadzący działalność do nierejestrowania się jako czynny podatnik VAT (pod warunkiem, że nie dokonuje on sprzedaży towarów i/ lub usług, które są wyłączone
z limitu na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług). Najistotniejsza zmiana polega na usunięciu z tego katalogu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Ponadto doprecyzowano, że limitu 200.000,00 zł nie można przekroczyć zarówno
w bieżącym, jak i poprzednim roku podatkowym.
NOWA POLSKA KLASYFIKACJA DZIAŁALNOŚCI – PKD 2025
Od dnia 01.01.2025 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Działalności 2025, która zastąpiła klasyfikację z roku 2007. Oznacza to, że nowo rejestrowane podmioty, zarówno te podlegające rejestracji w CEIDG, jak i KRS, powinny ustalać swój przedmiot działalności w oparciu o tę klasyfikację. Podmioty już istniejące będą zobligowane dokonać zmiany
w tym zakresie, składając wniosek o zmianę danych (w przypadku podmiotów, których umowa została zawarta notarialnie, wymagana jest zmiana umowy sporządzona przez notariusza).
Ostateczny termin dostosowania przedmiotu działalności do PKD 2025 upływa z dniem 31.12.2026 r., przy czym do podmiotów, które we wpisie do rejestru jako oznaczenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej mają wskazany według PKD 2007 kod 93.29.Z i które po dniu wejścia w życie PKD 2025 nie złożą wniosku o zmianę wpisu w CEIDG lub wniosku o zmianę w zakresie dotyczącym zmiany przedmiotu działalności w KRS, stosuje się ten kod, jednak nie dłużej niż do dnia 31.12.2025 r.
ADRES DO E-DORĘCZEŃ
e-Doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Jest ono równoważne tradycyjnej przesyłce poleconej wysłanej za potwierdzeniem odbioru. Każdy przedsiębiorca, niezależnie od formy prowadzonej działalności, będzie zobowiązany posiadać adres do e-doręczeń zgodnie z następującym harmonogramem:
RODZAJ PODMIOTU | TERMIN |
podmioty rejestrowane w KRS od 01.01.2025 r | przy rejestracji podmiotu |
podmioty zarejestrowane w KRS przed 01.01.2025 r. | od 01.04.2025 r. |
podmioty składające wniosek o wpis do CEIDG od 01.01.2025 r. | przy rejestracji podmiotu |
podmioty zarejestrowane w CEIDG do 31.12.2024 r. w przypadku dokonywania zmian we wpisie | przy składaniu wniosku o aktualizację danych |
podmioty zarejestrowane w CEIDG do 31.12.2024 r. | od 01.10.2026 r. |
Szczegółowe informacje na temat rejestracji adresu do e-doręczeń można znaleźć na stronie: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004495
[1] Dotyczy to przedsiębiorców, którzy rozliczają się z zastosowaniem skali podatkowej albo podatku liniowego.
[2] Obwieszczeniem Ministra Finansów z 25.07.2024 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025,Monitor Polski z 01.08.2024 r., poz. 716.
[3] Szczegółowy katalog podmiotów nieobjętych podatkiem minimalnym określony został w art. 24ca ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
[4] Do przeliczenia wartości sprzedaży w złotych lub w innych walutach stosuje się pierwszy kurs euro opublikowany przez EBC w roku 2025. Kurs EUR/PLN to 4, 2753 zł.
[5] Średni kurs euro z dnia 01.10.2024 r., Tabela nr 191/A/NBP/2024) – EUR/PLN 4,2846.